Friday, July 20, 2012

Takdirkah??

Tersungkur aku dalam satu perjalanan,
jatuh sejatuh-jatuhnya,
bila ku dongak,
hanya beberapa tangan yang sudi membantu,
yang sudi menghulur simpati.

*terima kasih

Mana yang lain?
aku toleh ke kiri,
mencari ke kanan.
Ada!
Sedang mentertawakan aku!
sedang mencaci maki aku!
sedang menghina aku!

*tunduk
*bernafas

Puas??
Sudah puaskah kalian??!
Hinalah,
caci makilah!
Biar lepas,
biar puas,
biar segala kata cacian larut dalam diri aku!
Lepaskan semua!

*mengeluh

Sesak,semak!
Lelah!
Inikah takdirku?
Inikah yang tertulis untukku??
Perit perjalanan ini,
terlalu perit!

Terlalu sesak dada menahan rasa,
semak fikiran mendengar cemuhan hinaan,
lelah aku bertatih untuk kembali hidup.
Ya,
kembali hidup!
Serasa aku mati bila takdir terasa kejam padaku.

1 comment: